Friday 11 January 2013

Menyesal oleh MAS

Kalaulah kutahu apa 'kan jadi
takkan berani aku berbuat
menghabiskan harta di meja judi
atau menjamu nafsu syahawat...

Jika kureti akibahnya buruk
dari perbuatan yang maha hina
balasan-Mu siksa azab dan teruk
takkan kuturut nafsu durjana.

Andainya aku insafkan diri
hidup di maya hanya sehari-
masuk surya tamatlah hayatku
pasti kutaati perintah Tuhanku!

Kini kurasa amat kecewa
'lah banyak umurku terbuang sesia
tertakluk kepada iblis dan 'Hawa'
asyik dengan senandung dunia.

Betapakah nasib rohku nanti
padahal dadaku kekeringan iman(?)
temanku menghadap ke hadrat-Mu,Gusti
tanda hidupku sebagai budiman?

    Taubat aku...
    taubat aku Gusti Pangeran
    ampunkan dosaku di zaman silam;
    sungguh menyesal aku!
    pimpinlah daku berikan pengajaran
    petunjuk rohku di dalam Islam

MAS

Rujukan: MAS, (1998). Jangan Tak Ada. Singapura: Angkatan Sasterawan '50



0 comments :

Post a Comment