Wednesday 24 October 2012

Apa Benar Ini Bangsaku? oleh Shahirah Samsudin

Hari ini aku melihat mereka
Hanya dari jauh
Sudah ku agak;
Mereka masih lagi berkumpul
Bukan berborak tentang wang
Tetapi berborak dengan wang
Kali ini bukan tentang beca, tapi kereta mewah
Tentang anak bini
Tapi tidak tentang masyarakat,
Apa benar ini bangsaku?

Aku melihat mereka,
masih lagi di situ,
bangga dengan ijazah
yang diterbang masuk
lakar strategi perniagaan
jual beli rumah, kumpul-kumpul harta
karipap jalanan tidak hiraukan
masyarakat sendiri dibuang,
Aduh,
Apa benar ini bangsaku?

Aku terus melihat
Mereka masih lagi di situ
Rumah batu tidak cukup empat tingkat
Kereta berderet ibarat anak ayam
Datang malam mengisi ruang hotel
Makan malam istimewa untuk jamuan
Anak-anak muda pula tinggi hidungnya
Peluang kerja; apa? sapu puntung rokok?
Oh tidak! Tak sanggup. Malu nanti.
Apa benar ini bangsaku?

Di balik kesenangan
Tersirat kesusahan
Apa mata bangsaku sudah buta?

Kereta BMW menanti di luar
Si anak beratur mengambil duit biasiswa
Apa benar ini bangsaku?

Yang atas tidur bertilamkan emas
Yang bawah tidur bertilamkan kertas akhbar
Apa yang Atas sudah buta?
Atau buat-buat buta?
Apa yang Bawah benar sudah tidak terdaya
Atau sekadar menanti simpati dan bantuan?
Ya Allah, apa benar ini bangsaku?

Apa benar ini bangsaku?
Dulu aku pernah melihat mereka
Aku panggil mereka bangsaku
Hari ini
Aku masih lagi melihat mereka
Kali ini,
Tanyaku hanya satu,
Apa benar ini bangsaku?

Shahirah Samsudin

*Sebuah sajak balasan kepada sajak "Bangsaku di hari Lahirku" oleh M. Latiff Md

0 comments :

Post a Comment