Saturday 14 September 2013

Ke Pusara Abadi oleh Khaziah Yem

Terbaca satu rencana
bagaimana mensucikan hati
antara banyak yang terkesan di hati
Ingatlah sentiasa akan mati

Ke Pusara Abadi setiap minggu
mendekatkan aku
mengingatkan aku
menginsafkan aku
mensucikan aku

Dulu ke pusara kujauhi
kata orang tempat bersemadi
takut terserempak makhluk yang tak diingini
atau diganggu roh menghantui

Setelah permata hati berumah di situ
berbeza sekali pandangan mata hati
semua prasangka buruk berundur satu persatu

Tiada ruang lagi dalam jiwa dan minda
Pusara Abadi tenang menjemputku
setiap kali aku datang bertamu
deretan batu nisan 
lambaian pohon-pohon kecil ditiup bayu
mengamit rasa kesyahduan dan kerinduan

Pelbagai perkara mengajak minda berbicara
tentang sakaratul menjemput nyawa
atau bagaimana nanti menghadap
malaikat yang bersoal itu dan ini
atau bagaimana nanti kuburku jadi
adakah sering diziarahi
atau sepi dihiasi lalang meninggi

Takut angkara bisikan syaitan
berubah takut pada diri sendiri
akan dosa melaut masih melemaskan
akan amalan menggunung belum didaki

Ziarahku ke pusara
penuh keinsafan mengenang kematian
yang bakal dilalui
bayangan gambaran ibadah yang dijanji
merasuk diri agar lebih dekat kepada Illahi
menjadi tasbih meniti hari-hari
tenang di pusara tenang hati
bertafakur muhasabah diri

Suci mensucikan itulah hakikat 
hadirku di Pusara Abadi...

Khaziah Yem

0 comments :

Post a Comment