Wednesday 26 September 2012

Lumba Dunia oleh Erdiah Samad

Biar mereka berlumba-lumba,
Mengejar kekayaan berlipatganda, 
Untuk duniawi semata-mata, 
Makin ditambah, makin sedikit kelihatannya. 

Biar mereka berlumba-lumba, 
Menutup peluang orang sekelilingnya, 
Mengejar ilmu hingga memijak kita, 
Sedangkan ilmu itu tiada sepadannya. 

Biar mereka berlumba-lumba, 
Membentuk syurga mereka di dunia, 
Sedangkan syurga Allah SWT telah tersedia, 
Hanya perlu tingkatkan usaha. 

Biar mereka berlumba, 
Biar mereka memijak, 
Biar mereka menentang. 

Perisai kita merupakan keikhlasan, 
Senjata kita merupakan senyuman, 
Peluru kita merupakan kesyukuran.

Erdiah Samad


RujukanErdiah Samad - Aku penulis setia

1 comments :

membalas sajak saudari Erdiah

Aku juga berlumba-lumba
Melaksanakan sebaiknya di dunia
Ingin aku menang-berjaya
Ingin aku rasa bahagia

Aku juga berlumba-lumba
Bukan untuk menjadi kaya
Bukan untuk menjadi yang terbangga
Aku berlumba kerna ia lumrah manusia

Kalau ku tidak berlumba dengan mereka
Akan aku tercecer di belakang
Akan aku seorang ketinggalan
Hilanglah makna dan fungsiku sebagai manusia
Kerna ku sekadar hidup sahaja.

oleh nurul arini junaidi

Post a Comment